Bob reklambyrå logotyp

Decent Work

Bakgrund

Vi sitter i våra soffor, biter på naglarna och hejar fram de tävlande. Idrottsstjärnor upphöjs till hjältar. Men hur ser livet och arbetsvillkoren ut för de tusentals byggnadsarbetare som bygger dessa arenor där evenemangen äger rum?

Under vilka villkor byggs dessa gigantiska arenor? Hur ser arbetsmiljön ut för dem som bygger? Och på vems bekostnad håvas de stora vinsterna in?
Rent spel ska väl gälla för alla lag, även för arbetslagen på bygget.

Om uppdraget

Hur ser arbetsförhållanden ut på arenabyggena? Denna fråga får alldeles för lite uppmärksamhet i media. Oftast inte förrän tragedin redan är ett faktum och ännu en byggnadsarbetare har förolyckats på sin arbetsplats.

Hur kan man bygga broar mellan byggnadsarbetare och medlemmar i fackförbunden runt om i världen? När vi tittar på fotbolls-VM eller OS ska vi känna att vi har bidragit till att fler kan arbeta under schysta och bra villkor.

Utförande

Tydlighet och enkelhet var krav som fanns med från början. Vi ville hitta ha ett namn som direkt förklarade verksamheten.

Det grafiska uttrycket skulle förmedla en ”rakt på sak anda” och vara enkelt för de verksamma inom Näta! att använda sig av och uttrycka sig med. Resultatet ser ni här.

Bob och Decent Work i prestigefylld final

Svenska Publishing-Priset är en årlig jurybedömd tävling för webbplatser, tidningar, tidskrifter, böcker och andra trycksaker. 2014 arrangerades tävlingen för tjugoandra gången.


Vi kom till final i kategorin Print/infomagasin med kampanjen Decent Work, som vi har tagit fram på uppdrag av Byggnads, Elektrikerna, GS och Svenska Målareförbundet. Vi känner oss hedrade och inte så lite stolta över att vi kom så långt i denna prestigefyllda tävling. Samtidigt är det ett bevis på att det vi producerar håller hög klass.

Läs mer om Decent Work