30 år av värderingar,
drivkrafter och drömmar.
En kort historik
Bo Bjällstrand anställdes som reklamchef för Konsumentföreningen Stockholm 1986 och i och med det så började en helt ny era för reklamavdelningen. Den nya tekniken började komma in med datorer precis vid detta tillfälle men fortfarande så beställdes och gnuggades texter för brinnande livet och budföretagen blomstrade. Det första Bosse fick ta tag i var en omorganisation som passade det nya sättet att arbeta, hela avdelningen byggdes om, alla fick en dator att arbeta med.
Namnet blev Nya Konsum Reklam och det förblev så fram till 1991 då föreningen började bolagisera sina servicefunktioner. Totalt ”bolagiserades” sex olika funktioner, Nya Konsum Reklam kom nu att heta Detaljhandelsreklam & Produktion. Vi arbetade med de största reklam och mediabyråerna i Stockholm.
Målet var att vara bäst inom sektorn. Allt ifrån ateljéproduktion utifrån färdiga ramar till utformning av koncept. Allt beroende av uppdragets art och vilka önskemål kunden hade. Vi löste det mesta med egen kapacitet eller med hjälp av ett brett kontaktnät. Under en period var vi den största mediaköparen i Sverige av dagspressannonser.
Det fanns önskemål från ledningen i Konsumentföreningen Stockholm att Servicebolagen skulle leva på sina egna intäkter och helst bolagiseras på riktigt. Detaljhandelsreklam & Produktion påbörjade nu ta upp kontakter med närliggande verksamheter. Bland dessa fanns en större helt privat byrå i Gamla stan, KF-ägda Annonsbyrån Svea och Are Reklambyrå.
Byrån i Gamla stan föll bort, Annonsbyrån Svea likaså, men Are Bolagens Annonsbyrå förblev aktuell och nu startade långa förhandlingar.
1993-94 behövde A-pressen ekonomisk hjälp och delar av Are såldes då till JCDecaux. Det innebar att Are Annonsbyrå delades upp i tre byråer Måndag Annonsbyrå, en byrå i Göteborg och en i Malmö. VD för Måndag Annonsbyrå blev Harald Ullman. Våra förhandlingar med Are avbröts och återigen måste nya kreativa ideér hittas för att lösa Detaljhandelsreklam & Produktions verksamhet.
I december 1992, blev det dags att byta namn igen! Denna gång till B.o.B Reklam AB
Bo Bjällstrand berättar;
”För min del så hade kanske inte detta blivit av om jag inte haft min gode vän Claes Wolter som satt som VD för mediaföretaget Inserator. Han bevisade för mig alla fördelar med ett litet AB, men även såklart nackdelarna. Ett direkt problem blev namnet, vi hade en mängd olika ”bra förslag”, men inget dög och bråttom var det att få företaget registrerat. Det enda som kunde godkännas nu var B.o.B Reklam AB, inte speciellt kul. Vi försökte göra det lite roligare med att sätta bokstäverna lite annorlunda.
Jag förhandlade mig till en ekonomisk uppgörelse med Konsumentföreningen Stockholm, äntligen kände vi oss alla nöjda. Det innebar också att jobben räddades för sex anställda. I avtalet fanns inga som helst hembud på att vi skulle få behålla de kunder vi hade (Konsumentföreningen Stockholm, Gröna Konsum, Obs, New Sports, Köx). Vi blev konkurrensutsatta. Vi lyckades också få några nya kunder på kort tid, Woody Bygghandel, TYA och en del mindre företag på Gotland. Detaljhandelsreklam & Produktion och B.o.B Reklam hade under 1992 och 1993 haft verksamheten i Konsumentföreningens lokaler, men under 1993 hittades nya lokaler på Mosebacke Torg 6 där verksamheten fortfarande bedrivs. Vårt kontaktnät med professionella yrkeskunniga hade under åren utvecklats. B.o.B Reklam var nu starka nog att ta vilka uppdrag som helst som rörde detaljhandel av olika slag.
2002 blev det dags igen att göra förändringar. Erna Uddenberg, tidigare skicklig projektledare på B.o.B Reklam AB och Riccardo Palombo, egen företagare och AD tog över B.o.B Reklambyrå, tog bort prickarna och fortsatte som Bob Reklambyrå.
Nu började en tid som tog Bob Reklambyrå från detaljhandeln till en ny sektor som mestadels utgjordes av organisationer förankrade i kooperationen som Konsumentföreningen Stockholm, Kooperation utan gränser, Vi-skogen med flera. Nu kom även andra organisationer och företag inom utbildningssektorn in i bilden, exempel på dessa är Rytmus, Väktarskolan, G2-gymnasiet, Sveriges Friskolor med flera.
En annat område som starkt kom in i verksamheten var de fackliga organisationerna. Under en lång period hade Bob uppdrag från de flesta fackförbunden under LOs tak. Byggnads, Kommunal, Elektrikerna, Målarna, Seko med flera.
2009-10 arbetade Bob intensivt med Kommunals 100-års jubileum efter att ha vunnit en pitch. Detta resulterade bland annat i ”Världens största valaffisch” som prydde fasaden på Hagagatan 2 i samband med EU-valet 2009 och Kommunals jubileumsevenemang på Globen i Stockholm med en publik på över 12.000 personer.
2013 var det dags att ta in nytt blod till företaget. Andreas Vezzoli från Bob IT som Bob Reklambyrå redan hade haft ett samarbete med under ett par år, klev in i företaget. Med Andreas, som kom från den digitala världen kunde vi bredda och förnya verksamheten.
2016 vann Bob Reklambyrå pitchen för att göra GS Fackets kongress där man lyfte både trä och teknik vilket resulterade i både ett träd i verklig storlek som byggdes upp inne på Aros Center i Västerås samt framtagande av en Augmented Reality (AR) app för kongressen. Samma år lämnade Erna Uddenberg företaget för att på heltid ägna sig åt trädgårdsarbete, loppmarknader och barnbarn.
2022 utökar Bob Reklambyrå sina tjänster med att kunna erbjuda utbildningar och workshops inom design thinking, innovation, ledarskap i transformation och digitalisering. Elisabeth Palombo med lång erfarenhet av chefsutbildningar och ledarskap inom Bonnier Group tillträder som ansvarig för dessa tjänster. Tillsammans med byråns strategiska tjänster inom marknad, digitalt och visuellt har man nu möjlighet att hjälpa företagen och organisationerna både inifrån och ut, utifrån och in, tvärfunktionellt, nerifrån och upp samt uppifrån och ner. Allt för att säkerställa bästa tänkbara mål och resultat.