Bild: Riccardo Palombo
Den 21 april i år började Google nedprioritera sidor som inte är mobilanpassade. Mobilegeddon är här! Hälften av Sveriges kommersiella sajter kan drabbas. Hur klarar du dig?
Bakgrunden till det något apokalyptiska namnet (jmf armageddon) står att finna i den stora påverkan och de effekter man tror att Mobilegeddon kommer att få på e-handeln. Något som kommer att hända när den organiska söktrafiken minskar till sajter som inte är mobilanpassade.
Ändringen påverkar hur sökmotorn rankar träffar för mobila användare och syftet är att ge mobilsurfarna en bättre upplevelse genom att prioritera sajter som erbjuder en mobilanpassad upplevelse.
Google har länge haft tänket att ”Content is king” som utgångspunkt vid rankningen – det vill säga att det innehåll som anses som mest relevant för den sökande användaren prioriteras högst. Nu har man alltså tagit ett steg längre och börjat väga in ytterligare en aspekt av användarupplevelsen – hur sajten upplevs på användarens enhet. Att textgrad och bilder är tillräckligt stora, att länkar inte ligger för tätt ihop och att sajten är enkel att navigera på enheten. Det är inte längre enbart innehållet som är viktigt för Googles bot, utan även presentationen.
Det görs ca 45 miljoner googlingar per dag i Sverige varav närmare 40 procent från mobiler och surfplattor, och andelen växer snabbt.
Nu är det inte så att du helt plötsligt försvinner från Google om du inte är mobilanpassad. Men finns det många sidor inom ditt verksamhetsområde som är mobilanpassade och din egen inte är det, så riskerar du att hamna på efterkälken och tappa sökningar.
Hör av dig till mig om du vill veta mer om hur du kan optimera din sajt!