Google AdWords är en tjänst för marknadsföring på webben som placerar textbaserade annonser i anslutning till de organiska sökresultaten i Googles sökmotor (Search Network), eller på designerade platser på webbsiter runt om på nätet som är anslutna till AdWords (Display Network). Det går även att annonsera med bildannonser via Display Network och med videoannonser på YouTube.
Hur fungerar AdWords?
AdWords använder sig av ett poängsystem i kombination med ett auktionssystem för att bestämma vad en annons kostar och vart den visas. När någon söker efter något på Google så tar AdWords fram grupp annonsörer baserat på nyckelorden som använts i sökningen. Alla annonsörer som har lagt bud på dessa nyckelord deltar sedan i en auktion som bestämmer vems annonser som kommer synas och i vilken ordning. Baserat på en sammanvägning av nyckelord, annonstext och landningssida, och hur relevanta dessa är i sammanhanget, räknas en kvalitetspoäng (Quality Score) för varje annons ut som sedan multipliceras med maxbudet för annonsen för att ge ett rankningsnummer (Ad Rank). Rankningsnumret bestämmer ordningen på annonserna som visas på sökresultatssidan. Lite förenklat kan man säg att ju högre kvalitetspoäng desto mer trafik per investerad krona. Därför är det mycket viktigt att man noggrant tar fram bra och relevanta annonstexter och att sidan som de länkar till hänger ihop på ett logiskt sätt.
Ta fram optimerade kampanjer
Google har under årens gång utvecklat mycket bra algoritmer för att räkna ut vilken annons som är mest relevant för besökaren, så det lönar sig att lägga en del tid på att ta fram bra och relevanta annonstexter och nyckelord och kanske till och med en dedikerad landningssida för kampanjen. Man bör dessutom ta fram minst två versioner av varje annons, för då finns det större chans att få hög kvalitetspoäng eftersom den ena versionen kanske matchar vissa sökningar mycket bättre än den andra.
Fortsätt optimera löpande
Under en kampanjs gång så är det viktigt att kontinuerligt följa upp resultaten. Man tittar då på vilka nyckelord och annonser som går bäst och vilka som går sämst. Sen tar man bort de annonser som ger sämst återbäring samtidigt som man höjer budet för de som ger bäst för att på så vis optimera kampanjen mot att ge så bra avkastning som möjligt.
Hör gärna av dig till oss om du vill ha hjälp med att skapa effektiva webbkampanjer! Vi är AdWords-certifierade och kan ge dig experthjälp när det gäller att skapa och optimera AdWords-kampanjer. Vi tar fram relevanta annonstexter och laddar dem med nyckelord. Vi har även lång erfaranhet av webbutveckling och kan hjälpa dig att ta fram väloptimerade landningssidor.