Bob reklambyrå logotyp

GS på Instagram är grönt

Blogg-om-GS-Instagram_160818

Gräs, gräsgrön, smaragdgrön, grönskande, miljövänlig, ekologisk, miljömedveten, ute i det fria, naturen, växande, spirande…

Fackförbundet GS, facket för skogs-, trä- och grafisk bransch är ett fackförbund som både förstår och prioriterar värdet av en effektiv kommunikation med sina medlemmar. Och vad är mer effektivt än att använda sig av de plattformar, det vill säga de sociala medier, där medlemmarna själva är aktiva. En av dessa kanaler som vi har valt att lägga krutet på är Instagram som har 3 066 000 användare i Sverige mellan16-80 år (augusti 2016).

Startskottet för relanseringen av GS på Instagram ägde rum i samband med GS kongress som hölls i slutet av maj 2016. Här kan vi passa på att nämna att det också var Bob som stod bakom det visuella utseende för kongressen. Ett bildspråk som även användes under Almedalsveckan.

Designen för GS instagramkonto hålls inom en ram som till det yttre kan tyckas begränsad men där innehållet ges möjlighet att blomma ut i dubbel bemärkelse.
Illustrationerna hämtar genomgående sina motiv från växtriket. Från allt som är grönt vilken är den överlägset dominerande färgen hos växtligheten på vår planet. Grönt står för det levande. Grönt står för skogen och för vad skogen ger. Det gröna står för GS på Instagram. Flödet byggs upp bild för bild med korta texter, som på samma gång fungerar som bärande visuella element. Tillsammans förmedlar dessa GS verksamhet och fackliga värdegrund. Vi uppnår en direkt kommunikation med en hög igenkänningsfaktor. Avsändaren är tydlig. Budskapet når hela vägen fram. GS ÄR det gröna fackförbundet.

Följ @gsfacket! Kommentera! Gilla! Dela!