Ingen människa ska behöva fly undan klimatet – GS utmanar andra fackförbund

Bob Nyhetsbrev_GS_Musikhjälpen 2015.pdf - Adobe Acrobat Pro DC

I söndags drog Musikhjälpen i gång igen. För en av programledarna, Kodjo Akolor, blir det femte året i rad i glasburen. Sedan starten 2008 har insamlingen varje år slagit nya rekord, I årets upplaga har Kodjo med sig Gina Dirawi och Linnea Henriksson i glasburen på Stora torget i Linköping och direktsänds i P3 och SVT Play under 150 timmar och de insamlade pengarna går oavkortat till Radiohjälpen.

Årets tema är ”Ingen människa ska behöva fly undan klimatet”. Under de senaste åren har 100 miljoner människor tvingats fly på grund av klimatet.
Utsläppen av växthusgaser måste minska och vi behöver också jobba förebyggande för att minska det mänskliga lidandet. För GS, Facket för skogs-, trä-, och grafisk bransch är detta lika mycket en facklig kärnfråga som jobben, lönerna och arbetsmiljön. GS utmanar därför alla andra fackförbund att haka på och stödja insamlingen i #fackkampen.

Bob Reklambyrå har tillsammans med GS arbetat fram kampanjen. Vi har tagit fasta på det långsiktiga arbete GS inlett för en mer hållbar miljö där skogen spelar en central roll.

Att intresset för Musikhjälpen ständigt ökar återspeglas i hur mycket pengar som samlas in. Summan har ökat för varje år och i förra året hamnade den på drygt 34 miljoner kronor. Inne i glasburen väntar en tuff men givande vecka för programledarna.

Musikhjälpen pågår fram till 19 december och sänds live i Sveriges Radio P3 och SVT/SVT Play.

Självklart vill du också vara med i #fackkampen. Du kan lämna ditt bidrag här:
https://www.gsfacket.se/sv/vi-gor/fackkampen/